چین

در سالهای اخیر ، همانند کشور عزیزمان ایران سرافراز، دولت و نهاد های آموزشی چین شرایط بسیار مطلوب و حتی بورسیه رایگان دانشجویان از سراسر جهان را در کشورشان فراهم کرده اند تا بتوانند دانشجویان خلاق و ایده های جدیدی را برای دستیابی به این پیشرفت همه جانبه جذب کنند. با این حال ، آنها در این زمینه موفق شده اند و این در چند سال گذشته قابل لمس است.

دانشجویان و متقاضیان به دنبال شرایط مشابه هستند تا بتوانند جدیدترین علوم جهان را با هزینه بسیار کم یا به صورت رایگان فرا بگیرند و از شرایط مناسب تحصیل و اسکان خود برخوردار شوند.

روابط دوستانه ایران و چین منجر به افزایش چشمگیر تقاضای دانشجویان برای تحصیل در چین شده است. اقتصاد قوی چین ، مقرون به صرفه بودن و هزینه پایین و کیفیت بالای آموزش از دیگر دلایل این امر است. تحصیل در چین می تواند موفقیت بزرگی برای افرادی باشد که می خواهند با هزینه مناسب در یکی از کشورهای پیشرفته جهان تحصیل کنند. یکی از مهمترین مزایای تحصیل در چین تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور است.

با توجه به اینکه تحصیل یکی از بهترین و سریعترین راههای مهاجرت به چین است ، بنابراین در این مقاله از موسسه اعزام دانشجو مدرسان نوین تهران )مورد تایید وزارت علوم ایران)جزئیات و شرایط تحصیل در چین ، شهریه و هزینه ها ، بورسیه ها و همه مواردی که قبل از سفر به چین برای تحصیل در دانشگاه های این کشور ، باید بدانید به شما ارائه می شود.

مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

  • مزایا تحصیل در چین
  • مقاطع تحصیلی در چین
  • نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها جهت تحصیل در چین
  • دانشگاه‌های برتر چین جهت تحصیل
  • هزینه‌های تحصیل در چین
  • بورسیه‌های تحصیلی جهت تحصیل در چین
  • مدارک و شرایط اخذ ویزا جهت تحصیل در چین
  • تحصیل در چین و اعتبار مدارک آن در ایران
  • تسهیلات دانشجویی در چین
  • خوابگاه‌ها و اقامتگاه‌های دانشجویی در چین
  • هزینه‌های زندگی در چین
  • چرا تحصیل در چین انتخاب دانشجویان می باشد؟

مزایا تحصیل در چین

انتخاب کشور به عنوان مقصد نهایی برای تحصیل، یکی از دشوارترین مراحل در آغاز روند تحصیلی است ، به عبارت دیگر ، از دیدگاه شخصی که از نظر تحصیل و تدریس در خارج از کشور تجربه زیادی دارد ، انتخاب کشور جهت تحصیل گاهاً ار انتخاب دانشگاه مورد تحصیل مهمتر است  زیرا:

1شغل آینده فارغ التحصیلان معمولاً با احتمال ۹۰٪ به کشور منتخب گره خورده است.

2دانشجو زبان و فرهنگ کشوری را که در آن تحصیل کرده است می آموزد

3توانایی دانشجو و خانواده دانشجو در پرداخت شهریه و هزینه ها باید مورد بررسی قرار گیرد.

با توجه به موارد ذکر شده ، تأکید می شود که باید در انتخاب کشور محل تحصیل بسیار دقت کرد. در این راستا ، انتخاب چین به عنوان کشور مقصد برای ادامه تحصیل به دلایل زیر می تواند بسیار موجه و مورد تأکید باشد:

1چین دانشگاه هایی دارد که هر روز نسبت به روز گذشته پیشرفت بیشتری می کنند ، در این راستا می توانیم به دوره ها و سمینارهایی که به طور مشترک بین دانشگاه های برتر ایران و چین که هر روز تعداد آنها بیشتر و بیشتر می شود اشاره نمود.

2. اقتصاد چین در حال رونق است

3- با توجه به قدرت رو به رشد و خارق العاده چین ، تحصیل در چین و البته آشنایی با زبان و فرهنگ چینی از امتیازات بسیار ویژه محسوب می شود.

4- امکان اخذ بورسیه تحصیلی (تحصیل رایگان) از دانشگاه های چین.

5. از نظر هزینه ها و شهریه دانشگاه ها، چین قطعاً یکی از بهترین کاندیداها برای تحصیل است.

با توجه به موارد فوق ، تحصیل در چین اکیداً توصیه می شود و یادآوری می شود که فارغ التحصیلان چین هم در دوران تحصیل هزینه ها و مشکلات کمتری را متحمل می شوند و هم پس از فارغ التحصیلی فرصت های شغلی بهتری در داخل و یا خارج از کشور در انتظارشان خواهد بود

مقاطع تحصیلی در چین

مقاطع تحصیلی در چین شامل ورود به دانشگاه در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد. در ادامه ، ما به بررسی کامل این مقاطع در چین خواهیم پرداخت.

      • تحصیل در مقطع کارشناسی در چین

      پذیرش دانشگاه های چین در مقطع کارشناسی دو بار در سال ، در ژانویه و سپتامبر است. دانشجویان پس از گذراندن تحصیلات ۱۲ ساله و اخذ مدرک دیپلم می توانند برای پذیرش در مقطع کارشناسی در چین و ورود به دانشگاه های چین اقدام کنند. مدت تحصیل در مقطع لیسانس در چین ۳ تا ۴ سال است که بستگی به رشته تحصیلی و تلاش شما دارد. تحصیل به زبان انگلیسی در اکثر رشته ها و دانشگاه های این کشور نیز امکان پذیر است و برای ورود به بازار کار فقط باید زبان چینی را یاد بگیرید. برای تحصیل در مقطع لیسانس در چین باید نمره آیلتس ۵.۵ را کسب کنید.

      • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در چین

      تحصیل در مقطع ارشد در چین بین ۲ الی۳ سال طول می کشد. برای ثبت نام در دوره کارشناسی ارشد به زبان چینی ، باید در آزمون زبان HSK نمره ۴ تا ۶ داشته باشید. برای ثبت نام و تحصیل به زبان انگلیسی در چین ، به حداقل نمره ۶ در آزمون آیلتس و نمره ۹۰ در آزمون تافل نیاز دارید. تحصیلات تکمیلی در چین بسته به رشته دانشجویان به دو شکل کلی ، آموزش محور و پژوهش محور انجام می شود. ریاضیات و مهندسی در چین محبوبیت بیشتری در بین متقاضیان کارشناسی ارشد دارد.

      مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دوره تحصیلات تکمیلی در چین شامل دیپلم و ریز نمرات، مدرک کارشناسی و ریز نمرات است.

      اگر مقاله ای دارید یا در حال انجام یک پروژه تحقیقاتی هستید ، ضمیمه پرونده نمایید. به یاد داشته باشید که هرچه رزومه شما قوی تر باشد ، شانس قبولی شما نیز بیشتر است.

      • تحصیل در مقطع دکترا در چین

      برای تحصیل در مقطع دکترا در چین ، متقاضیان باید دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مربوطه باشند. برنامه درسی در این سطح بسته به رشته و دانشگاه متفاوت است. دکترا در چین می تواند به طور معمول بین ۳ تا ۴ سال طول بکشد. در طول دوره دکترا لازم است دانشجو روی پروژه تحقیقاتی خود کار کند و سرانجام از آن به عنوان رساله دکترای خود دفاع کند.

      مدارک اصلی برای پذیرش در دوره دکترا در چین عبارتند از: مدرک کارشناسی ارشد ، مدرک زبان سطح B2 به زبان انگلیسی و توصیه نامه ، پروپوزال ، رزومه و انگیزه نامه.

      هر سال تحصیلی در چین دو ترم بهار و پاییز دارد ، ترم بهار از مارس تا جولای و ترم پاییز از سپتامبر تا ژانویه است.

      نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها جهت تحصیل در چین

      برای پذیرش در دانشگاه های چین باید مدارک مورد نیاز را به دانشگاه مورد نظر خود تحویل دهید و منتظر پاسخ آنها باشید. هنگامی که برای تحصیل در دانشگاه های چین پذیرفته شدید ، باید مدارک خود را به همراه نامه پذیرش به سفارت چین ارائه دهید و برای ویزای دانشجویی خود اقدام کنید.

      مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های چین:

          دیپلم دبیرستان ترجمه شده به زبان چینی یا انگلیسی بسته به مورد

          گواهینامه آزمون Hanyu Shuiping Kaoshi (HSK) با نمره ۱۸۰ به بالا و نتایج آزمون‌های ایلتس یا تافل

          مقاله‌های علمی

          CV

          توصیه نامه‌ها

      انگیزه نامه

      پروپوزال

          برای تحصیل به زبان انگلیسی مدارک TOEFL یا IELTS

          تمکن مالی ۳۵۰۰ دلار در سال

      دانشگاه‌های برتر چین جهت تحصیل

      چین دارای دانشگاه های معتبری است و سالانه بسیاری از دانشجویان بین المللی درخواست تحصیل در این دانشگاه ها را می دهند. جدول زیر لیستی از دانشگاه های برتر چین را بر اساس رتبه بندی QS به شما نشان می دهد.

      رتبه QSدانشگاهموقعیت
      ۱۷دانشگاه چینهوا (Tsinghua University)پکن (Beijing)
      ۱۸دانشگاه پکینگ (Peking University)پکن (Beijing)
      ۳۱دانشگاه فودان (Fudan University)شانگهای (Shanghai)
      ۴۵دانشگاه ژجیانگ (Zhejiang University)هانگژو (Hangzhou)  
      ۹۸دانشگاه علوم و تکنولوژی چین (University of Science and Technology of China)  هفئی (Hefei)
      ۱۳۱دانشگاه نانجینگ (Nanjing University)نانجینگ (Nanjing)  
      ۲۳۶دانشگاه تکنولوژی هاربین (Harbin Institute of Technology))گوانگجو (Guangzhou)  
      ۲۶۰دانشگاه سان یات سن (Sun Yat-sen University)هاربین (Harbin)  
      ۲۹۰دانشگاه شیان جیائوتونگ (Xian Jiaotong University)  شی‌آن (Xian)

      هزینه‌های تحصیل در چین

      تحصیل در چین، در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری  هزینه های متفاوتی طبق جدول زیر دارد:

      کارشناسی۱۰۰۰ الی ۵۲۰۰ دلار سالانه  
      کارشناسی‌ارشد۱۲۰۰ الی ۵۰۰۰ دلار سالانه  
      دکترا۱۵۰ الی ۴۲۰۰ دلار سالانه  

      بورسیه‌های تحصیلی جهت تحصیل در چین

      دانشجویان بین المللی مشروط به داشتن معدل بالا و رزومه قوی واجد شرایط بورس و کمک هزینه مالی از اسپانسرهای دولتی و خصوصی در چین هستند. معروف ترین بورسیه های تحصیلی در چین عبارتند از:

      • طرح بورسیه دولت چین (Chinese Government Scholarship Scheme)

      این بورس تحصیلی برای دانشجویان بین المللی است. متقاضیان دوره کارشناسی ماهانه ۲۰۰ دلار ، متقاضیان دوره ارشد ماهانه ۲۵۰ دلار و دانشجویان دکتری ۳۰۰ دلار ماهانه کمک هزینه دریافت می کنند. برنامه بورس تحصیلی از اول ژانویه تا ۳۰ آوریل باز است.

      • چین / یونسکو برنامه مشارکت دیوار بزرگ (China/UNESCO — The Great Wall Fellowship Program)

      این بورس تحصیلی توسط یونسکو برای اعضای هیئت علمی دانشگاه طراحی شده است. دانشمندان ارشد ۲۰۰۰ یوان چین و دانشمندان عمومی ۱۷۰۰ یوان بورسیه دریافت می كنند. این برنامه بورس تحصیلی یکی از معدود برنامه هایی است که برای برنامه های انگلیسی زبان کمک هزینه می کند. درخواست این بورس تحصیلی هر ساله از اول ژانویه تا ۳۰ آوریل باز است.

      • طرح همیاری تحقیق فرهنگ چین (Chinese Culture Research Fellowship Scheme)

      این بورس تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش در چین ایجاد شده است. این برنامه برای کسانی طراحی شده است که در فرهنگ یا تاریخ چین تخصص دارند و مقالات آنها در مجلات علمی استانی بزرگ منتشر شده است. این کمک هزینه ماهیانه ۳۰۰۰ یوان می باشد.

      مدارک و شرایط اخذ ویزا جهت تحصیل در چین

      شخصی که قصد تحصیل در چین را دارد باید برای ویزای چین اقدام کند. اگر متقاضی در دانشگاهی در چین پذیرفته شود ، اعلامیه پذیرش و فرم JW201 / JW202 مورد نیاز ویزا برای وی ارسال می شود.

      برای درخواست ویزای دانشجویی چین مدارک زیر لازم است: گذرنامه با حداقل 20 ماه اعتبار فرم های تکمیل شده از کنسولگری جمهوری خلق چین دو عکس ۴.۵ × ۳.۵ با زمینه سفید فرم پزشکی و نتایج آزمایش HIV  اسناد مربوط برای تحصیلات خود مانند: CV ، معدل ، کارنامه و تمکن مالی.

      تحصیل در چین و اعتبار مدارک آن در ایران

      اگر قصد دارید بعد از تحصیل در چین به ایران برگردید و کار کنید ، باید در دانشگاه مورد تأیید وزارت بهداشت یا وزارت علوم ایران در چین تحصیل کنید. مدارک تحصیلی این دانشگاه ها توسط مراجع قانونی ایران تأیید می شود.

      تسهیلات دانشجویی در چین

      چین مانند سایر کشورها امکانات دانشجویی خوبی را برای دانشجویان داخلی و خارجی خود ارائه می دهد.

      • امکانات درمانی دانشجویان چینی

      دانشجویان در چین می توانند از خدمات و امکانات بیمه دانشجویی استفاده کنند. هزینه بیمه چین 800 یوان در سال است و دانشجویان توسط شرکت Pingan بیمه می شوند. یکی از محدودیت های اصلی این بیمه این است که هزینه ها ابتدا باید مستقیماً توسط شما پرداخت شود و سپس توسط شرکت بیمه به شما پرداخت شود.

      • خدمات بانکی دانشجویان چینی

      با افتتاح حساب بانکی در چین برای اعتبار مالی خود پس از ورود به این کشور ، می توانید از این طریق به راحتی کلیه وام های بانکی یا دانشجویی خود را پیگیری کنید.

      • کارت دانشجویی چین

      از مزایای داشتن کارت دانشجویی در چین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

          با برنامه تحویل غذا Jinshisong.com در پکن و شانگهای می توانید در اولین سفارش خود 50 یوان تخفیف بگیرید.

          استفاده از VPN در چین

          کلاسهای آنلاین به زبان چینی

          در بلیط رویدادها ، جشنواره ها ، استادیوم ها و سینماها تخفیف بگیرید.

      خوابگاه‌ها و اقامتگاه‌های دانشجویی در چین

      پس از تصمیم برای تحصیل در چین و پذیرش در دانشگاه های چین ، گام بعدی یافتن خانه دانشجویی در چین است. دانشجویان باید با توجه به زمان خود به دنبال محل اقامت دانشجویی در چین باشند. انتخاب محل اقامت تأثیر بسزایی در شرایط زندگی دانشجویان در چین دارد. تعدادی از دانشگاه های چین اقامت دانشجویان در چین را ارائه می دهند. این خوابگاه ها اغلب در محوطه دانشگاه واقع شده اند. هزینه خوابگاه دانشجویی یک اتاق یک نفره در چین ۲۲۰۰۰ یوان در سال و هزینه اتاق مشترک ۱۰۹۰۰ یوان در سال است.

      امکانات ارائه شده در خوابگاه ها و اقامتگاه ها شامل موارد زیر است:

          اینترنت رایگان

          اتاقهای مبله

          امنیت

          تهویه مطبوع ، بخاری و آبگرمکن جداگانه در هر اتاق

          حمام اختصاصی در هر اتاق

          تلویزیون

          آشپزخانه و اتاق لباسشویی در هر طبقه

          اتاق مطالعه

          پارکینگ

      هزینه‌های زندگی در چین

      هزینه زندگی در کلانشهرهای چین مانند پکن ، شانگهای ، گوانگژو ۴۰۰۰-۵۰۰۰ یوان در ماه است (معادل حدود ۷۰۰-۸۰۰ دلار ). هزینه سایر شهرها ماهیانه ۱۵۰۰ تا ۵۰۰ یوان است (حدود ۲۵۰ تا ۵۵۰ دلار). با این حال ، هزینه زندگی در چین تا حد زیادی به سبک زندگی شما بستگی دارد.

      چرا تحصیل در چین انتخاب دانشجویان می باشد؟

      سیستم آموزشی با کیفیت این کشور باعث شده است که دانشجویان زیادی هر ساله برای تحصیل به چین سفر کنند. یکی از مزایای تحصیل در چین هزینه های بسیار مناسب آن در مقایسه با سایر کشورهای جهان است. به همین دلیل این کشور یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای افراد مختلف است.